Nevoia
de o biserică mamă
de Pastor Ronnie Wolfe
Biserică Baptistă Nr. 1
Harrison, Ohio
Vom aborda
acest subiect în patru secţiuni, având următoarele titluri: O biserică închisă, O
biserică fragmentată, O biserică înstrăinată, O
biserică extinsă.
O
BISERICĂ ÎNCHISĂ
„Eşti o grădină închisă, soro, mireaso” (Cântarea Cântărilor 4:12)
Biserica
Domnului este o organizaţie distinctă şi separată de orice
altă organizaţie de pe pământ. Biserica locală nu este doar
o fracţiune sau o parte a unei organizaţii similare mai mari. Ea este
iubită de Dumnezeu, de Cristos şi de Duhul Sfânt. Dumnezeu a
cumpărat biserica (concept local) cu propriul Lui sânge (Fapte 20:28).
Isus Cristos şi-a delegat autoritatea Bisericii Lui (Mat. 28:18-20). Duhul
Sfânt a confirmat biserica (concept local) în ziua Cincizecimii (Fapte 1:5;
2:1-3).
Gândindu-ne
că biserica este o organizaţie distinctă, diferită de
oricare altă organizaţie din lume, să luăm în considerare
pe scurt autoritatea ei, folosind exemple.
Exemplul #1: În Faptele Apostolilor
capitolul 6 citim despre o problemă care s-a ridicat în biserică, cu
privire la „împărţirea ajutoarelor de toate zilele.” Problema a fost
rezolvată printr-un acord general [astăzi ne gândim la un astfel de
acord ca fiind un vot al bisericii] prin care au ales şapte oameni să
aibă grijă de „împărţirea ajutoarelor de toate zilele.”
Biserica şi-a exercitat autoritatea distinctă în îndeplinirea acţiunii.
Membrii acestei biserici au votat, căzând de acord să îi aleagă
pe aceşti şapte bărbaţi.
Propoziţia #1: Ce ar fi
fost dacă zece dintre membri acestei biserici s-ar fi întâlnit altundeva
decât în locul în care se întâlnea biserica şi ar fi votat să
facă ei ceva cu privire la această problemă a
„împărţirii ajutoarelor de toate zilele”? Înţelegerea lor sau
votul lor ar fi determinat ce s-ar fi făcut sau ce nu s-ar fi făcut
cu privire la această problemă a „împărţirii ajutoarelor de
toate zilele” în biserică? Răspunsul este nu.
Exemplul #2: În Faptele
Apostolilor capitolul 15 citim despre neînţelegerea care a apărut în
bisericile de atunci cu privire la tăierea împrejur şi la Legea mozaică. Când a avut loc adunarea, s-a ajuns la un acord care a
fost relatat în versetul 20. În versetul 22 găsim că acordul a
mulţumit pe apostoli, pe bătrâni şi întreaga biserică.
Propoziţia #2: Dacă ar
fi existat în biserică unii care s-ar fi întâlnit pe cont propriu şi
ar fi ajuns la nişte concluzii cu privire la tăierea împrejur, ar fi
avut vreo validitate în biserica „închisă”? Răspunsul este nu. De
fapt, secta Fariseilor (versetul 5) a făcut exact acest lucru; dar când
întreaga biserică a dezbătut problema, decizia lor a fost
refuzată. Notaţi de asemenea că convingerea „sectei” nici
măcar nu a fost luată în seamă de biserica locală până
când influenţa lor a produs confuzie în rândurile bisericii locale.
Deci, când
spune că biserica este „închisă”, acest autor susţine că
fiecare biserică a Domnului Isus Cristos este complet independentă de
toate celelalte organizaţii şi că nici o decizie cu privire la
lucrarea lui Dumnezeu prin biserici nu poate fi luată în afara unei astfel
de organizaţii locale.
Amintiţi-vă
acest fapt în timp ce vom lua în considerare următorul punct, care
urmează în mod natural.
O BISERICĂ FRAGMENTATĂ
„pentru ca să nu fie nici o dezbinare” (I Corinteni 12:25)
Chiar secta
menţionată în prima parte (secta Fariseilor, Fapte 15:5) îşi
arată adevărata faţă în acest capitol. În primul rând
trebuie observat că ei erau credincioşi. Ei nu erau
păcătoşi nemântuiţi care încercau să
pătrundă în biserică, dimpotrivă, această „sectă”
s-a format chiar în interiorul bisericii.
Şi-au
format propria clică şi propria sub-teologie. Ei nu învăţau
necesitatea faptelor pentru mântuire; puneau doar povara Legii peste
credincioşii Creştini.
Totuşi,
cel mai important aspect al exemplului este că această sub-clasă
de credincioşi s-au separat de biserică şi şi-au asumat
autoritatea de a îndeplini ei înşişi lucrarea bisericii Domnului.
Fapte 15:24 ne spune că ei au fost „plecaţi dintre noi”. Acesta este
exemplul perfect al unui mic grup de credincioşi dintr-o biserică
locală ce decid arbitrar să se adune într-un alt loc, să se
numească pe ei înşişi un trup şi să ia asupra lor
autoritatea de a alege un pastor, diaconi şi de a îndeplini rânduielile;
anume, botezul şi Cina Domnului.
Aceasta se
întâmplă în mod obişnuit şi repetat în bisericile Baptiste din
întreaga ţară [S.U.A –
n. ed.]. Ce este greşit însă? Haideţi
să analizăm problema luând un exemplu.
Exemplu: Fratele şi Sora X-ulescu
sunt mântuiţi prin lucrarea Bisericii Baptiste „Harul”. Amândoi se supun
botezului sub autoritatea acestei biserici. După botez, ei sunt membri
sănătoşi având privilegiul de a participa la diferite aspecte
ale slujirilor şi activităţilor bisericii. Au dreptul de a vota
în problemele aduse în faţa lor de biserică. Au dreptul să
participe la
Cina Domnului în această
biserică şi vor putea să continue aceasta atât timp cât rămân
membri sănătoşi. Cu toate acestea, ei NU au dreptul să ia
decizii personale şi private în numele bisericii. Orice fel de decizie se
ia, se prezintă bisericii pentru dezbatere şi deliberare şi se
votează de întreaga adunare înainte să se întreprindă vreo
acţiune.
Haideţi
să presupunem acum că fratele X-ulescu se mută în alt oraş
şi nu găseşte o biserică cu învăţătură
biblică pe care să o frecventeze; aşa că decide (de unul
singur) că va strânge câţiva credincioşi împreună şi
vor începe să se întâlnească pentru rugăciune şi
părtăşie. După ceva timp şi ceva deliberare, fratele
şi sora X-ulescu decid că ar putea la fel de bine să aibă o
biserică în acea comunitate; aşa că întreprind următoarea
acţiune: cheamă un predicator să vină să le predice în
mod regulat. Predicatorul predică o vreme şi cineva este mântuit. Ei
hotărăsc că noul credincios trebuie botezat, aşa că
decid că predicatorul trebuie să îl boteze. Noul convertit este
cufundat în apă, exact în modul practicat şi la biserica din care ei
au plecat. Acum el este membru al acestei „biserici”.
În acest
stagiu al dramei, cei mai mulţi oameni ar numi grupul biserică,
automat şi fără nici un fel de întrebări. Dar dacă
urmărim exemplul în mod logic, vom vedea că se ridică unele
probleme. Urmează unele declaraţii şi întrebări care, sper,
vor scoate în evidenţă problemele.
1.
Cărei biserici a aparţinut acest cuplu când au fost mântuiţi
şi botezaţi? Bisericii Baptiste „Harul”.
2. Cu ce
autoritate şi-au exercitat drepturile şi privilegiile în biserica
locală? Cu autoritatea bisericii locale.
3. Când
s-au mutat din localitatea unde se găsea Biserica Baptistă Nr.1, unde
era membralitatea lor? A rămas la Biserica Baptistă „Harul”.
6. Care
este acum statutul membralităţii familiei X-ulescu în Biserica
Baptistă „Harul”? Continuând să rămână membri, ei
păstrează obligaţii faţă de acea biserică şi
se găsesc sub autoritatea ei. Distanţa nu schimbă acest lucru.
Numele nu sunt şterse doar pentru că oamenii se mută în alt loc,
exceptând nefrecventarea datorată necredincioşiei faţă de
biserică. Acesta nu este un mod de a-ţi şterge numele din registrul
membral al unei biserici.
7. Au
greşit ei că au botezat pe noul convertit? Da. Fiind încă membri
în Biserica Baptistă „Harul”, ei au uzurpat autoritatea Bisericii Baptiste
„Harul” când au cerut pe cont propriu botezarea noului convertit.
Dacă
ar fi locuit chiar după colţ faţă de locul de întrunire al
Bisericii Baptiste „Harul”, ar mai fi luat ei această autoritate asupra
lor? Atunci de ce este dintr-o dată bine să facă lucrul acesta
dacă sunt la distanţă? Distanţa nu schimbă
autoritatea.
Vedeţi
ce se întâmplă? Acelaşi lucru care s-a întâmplat în Fapte capitolul
15. O nouă „sectă” este organizată şi iese „dintre noi”.
8. Prin
botezarea acelui nou convertit, autoritatea botezului a trecut de la o
biserică la un individ sau la un fragment al bisericii. Luarea acestei
decizii de a boteza, de o persoană sau de mai multe, înseamnă
uzurparea autorităţii bisericii; deoarece devine o decizie arbitrară.
Deci, autoritatea de a boteza o are predicatorul? Unii ar spune că da; dar
dacă vă uitaţi mai atenţi la exemplul de mai sus,
autoritatea este de fapt exercitată de domnul şi doamna X-ulescu. [Autorul nu tratează aici problema
autorităţii predicatorului, limitându-se la exemplul dat. Dacă
se ia în considerare acest subiect, atunci trebuie afirmat că predicatorul
sau păstorul unei biserici nu are autoritate de a decide în numele
bisericii mai mult decât ar avea familia X-ulescu sau cei zece membri
adunaţi separat de biserică din exemplele autorului. După
Scripturi, păstorul nu se află la un nivel superior faţă de
restul membrilor, nu are dreptul de a lua decizii în numele bisericii sau de a
le impune bisericii. El trebuie să se supună bisericii, iar dacă
refuză, biserica are dreptul chiar de a-l exclude, la fel ca pe orice
membru răzvrătit – n.ed. ]
Domnul
şi doamna X-ulescu au decis acum să voteze fără
consimţământul bisericii căreia îi aparţin.
Reţineţi, distanţa nu afectează autoritatea. Domnul şi
doamna X-ulescu au fragmentat acum Biserica Baptistă „Harul” prin
separarea pe cont propriu şi arogarea unei autorităţi pe care nu
o au. Ceea ce au făcut ei nu este cu nimic diferit de întrunirea a zece
din bărbaţii unei biserici, în parcarea acesteia, şi luarea de
decizii în locul bisericii. Nu este treaba acestor zece oameni să
decidă cine va fi şi cine nu va fi botezat, pentru că dacă
discuţia lor îi va duce la concluzia ca domnul N. să fie botezat, ei
trebuie să aducă acest lucru în faţa bisericii înainte ca domnul
N. să poată fi botezat. Aceasta se înţelege prin autoritatea
bisericii.
Dacă cei
zece bărbaţi ar decide să ducă la îndeplinire pe cont
propriu lucrări ce ţin de biserică fără să mai
participe la întrunirile Bisericii Baptiste „Harul”, ei greşesc în
următoarele privinţe:
1. Greşesc prin faptul că nu frecventează
biserica lor (Evrei 10:25).
2. Greşesc prin faptul că nu dau bisericii (1
Cor. 16:1).
3. Greşesc pentru că nu lucrează în numele
bisericii lor (2 Cor. 5:20).
Poate te
întrebi de ce nu pot ei pur şi simplu să ceară să li se
şteargă numele din registrul membral al Bisericii Baptiste „Harul”.
Se poate face, dar există şi un aspect negativ. Înseamnă a spune
că nu mai sunt de acord cu teologia sau cu programul bisericii şi
că nu mai doresc să se identifice cu ea sau să fie parte a ei.
Mai mult,
dacă numele tău este şters din registrul membral la cerere,
încă te afli sub autoritatea bisericii şi eşti considerat membru
pus sub disciplină.
De
asemenea, dacă numele tău ar fi fost şters din registrul
Bisericii Baptiste „Harul” la cerere, cărei biserici îi vei aparţine?
Dacă spui că niciuneia, atunci cum vei deveni membru al unei alte
biserici?
În exemplul
nostru, persoana se plasează pur şi simplu în noua biserică,
şi alţii sunt adăugaţi cu acordul lui; prin urmare, prima
persoană care începe lucrarea devine autoritatea în toate acţiunile
bisericii. Autoritatea o are în întregime acea singură persoană.
Nu devii
membru al unei biserici locale doar declarând că eşti membru al ei.
Avem mulţi oameni în zona Harrison care susţin că sunt membri ai
Bisericii Baptiste Nr. 1, dar nu sunt.
Vedem,
deci, cât de inocent poate fi fragmentată biserica. Cristos este împotriva
schismelor în biserică şi în această direcţie curg
lucrurile în exemplul dat.
O BISERICĂ „ÎNSTRĂINATĂ”
„unii, plecaţi dintre noi” (Fapte 15:24)
Când
exemplul anterior se va fi dezvoltat până la capăt vom găsi o
clădire arătoasă la colţul unei intersecţii dintr-un
oraş, cu oameni care o frecventează cu regularitate, cu botezuri
efectuate cu regularitate şi care funcţionează în aceeaşi
manieră în care funcţionează Biserica Baptistă „Harul”,
menţionată înainte.
Dar
amintiţi-vă că autoritatea pentru toate activităţile
bisericii vine de la o singură persoană, persoana care a început
totul. Îţi vor spune probabil că predicatorul are autoritatea să
boteze, dar spuneţi-mi cine l-a chemat pe predicator să vină
şi să boteze şi eu vă voi spune că domnul şi/sau
doamna X-ulescu. Deci autoritatea pentru botez, pentru activităţile
bisericii, pentru Cina Domnului, pentru disciplinarea bisericească, etc. a
venit de la familia X-ulescu.
Această
biserică, în loc să fie o altă Biserică Baptistă, la
un alt colţ de stradă, într-un alt oraş este o biserică
înstrăinată, nefiind în nici un caz o biserică
adevărată. Când a votat Biserica Baptistă „Harul” să dea
familiei X-ulescu (ca membri ai bisericii) permisiunea să se
întrunească şi să îndeplinească activităţi ca
biserică distinctă? Niciodată. Ei şi-au asumat această
autoritate. Şi-au arogat-o. Da, au uzurpat autoritatea propriei biserici,
au trădat acea biserică şi s-au înstrăinat de ea la fel cum
a făcut şi „secta” din Fapte capitolul 15.
O BISERICĂ EXTINSĂ
„Duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate neamurile” (Matei 28:19).
Biblia
oferă un mod adecvat pentru a extinde biserica Domnului nostru Isus
Cristos şi aceasta prin răspândirea ei în întreaga lume prin
influenţa şi Evanghelia ei. În zilele noastre aceasta se numeşte
metoda „bisericii mamă.” Nu veţi găsi această exprimare în
Scriptură, dar principiul este cu siguranţă prezentat prin
exemple, în special în cartea Faptelor.
Autoritatea Instituţională – Un principiu
biblic
Vă rog
uitaţi-vă în Deutoronom capitolul 12. Acest capitol arată un
principiu străvechi care a fost practicat de Israel în urma poruncii lui
Dumnezeu. Observaţi în special aceste versete:
Versetul 5: Ci să-L
căutaţi la locaşul Lui, şi să mergeţi la locul pe
care-l va alege Domnul Dumnezeul vostru, din toate seminţiile voastre, ca
să-Şi aşeze acolo Numele Lui.
Versetul 8: Să nu
faceţi dar cum facem noi acum aici, unde fiecare face ce-i place.
Versetul 13: Vezi să
n-aduci arderile tale de tot în toate locurile pe care le vei vedea.
Aceeaşi
autoritate este găsită în Noul Testament, începând cu predicarea lui
Ioan Botezătorul şi continuând pe tot parcursul timpului numit în
general epoca bisericii. Ioan a fost un om „trimis de Dumnezeu” (Ioan 1:6).
Ioan nu a început o lucrare pe cont propriu, ci a avut autoritate directă
din partea lui Dumnezeu.
Această
autoritate are continuitate până în zilele noastre. Autoritatea lui Ioan a
fost dată bisericii de către Cristos în Matei 28:18-20:
18. Isus
S-a apropiat de ei, a vorbit cu ei, şi le-a zis: „Toată puterea
[autoritatea] Mi-a fost dată în cer şi pe pământ.
19.
Duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate neamurile,
botezându-i în Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
20. Şi
învăţaţi-i să păzească tot ce v-am poruncit.
Şi iată că Eu sunt cu voi în toate zilele, până la
sfârşitul veacului. Amin.
Isus şi apostolii au primit botezul lui Ioan
Nici
Isus şi niciunul dintre apostoli nu au făcut nimic cu privire la
biserică până când nu au fost botezaţi de Ioan, deci botezul lui
Ioan era efectuat sub o autoritate foarte puternică. Chiar Fariseii au
cerut să ştie cu ce autoritate făcea Cristos lucrurile care le făcea
(vezi Matei 21:23). Isus le-a răspuns Fariseilor cu o întrebare: „Botezul
lui Ioan de unde venea? Din cer, sau de la oameni? Dar ei vorbeau între ei
şi ziceau: ‚Dacă vom răspunde: ‚Din cer’, ne va spune: ‚Atunci
de ce nu l-aţi crezut?’” Fariseii nu au putut să-i spună lui
Isus de unde a venit autoritatea lui Ioan. Şi aceasta pentru că au
refuzat să recunoască autoritatea cerului (vezi Luca 7:29-30).
De la o biserică la alta: Modelul biblic
Biserica
din Ierusalim a fost prima biserică ce a existat vreodată. Când s-a
aflat că există credincioşi în Samaria prin predicarea lui
Filip, biserica din Ierusalim i-a trimis pe Petru şi pe Ioan; aceştia
şi-au pus mâinile peste Samariteni, care au primit demonstraţia
Duhului Sfânt [autoritatea] tot aşa cum au primit-o şi
credincioşii din Ierusalim. Această primire a Duhului Sfânt a fost
confirmarea instituţională a lui Dumnezeu. Aceasta era necesară
pentru că Samaritenii credeau că autoritatea lui Dumnezeu era deja
peste ei (vezi Ioan 4:20).
Când Saul
din Tars a fost mântuit, el a fost dus în Damasc [vezi Fapte 9:1-19]. Un
bărbat pe nume Anania, care evident era în legătură cu biserica
din Ierusalim (vezi versetul 13)[1]
a fost trimis (versetul 17) la Saul să se roage pentru el,
pentru a-i reda vederea şi a fi umplut de Duhul Sfânt. Deci chiar şi
lucrarea lui Pavel a fost confirmată de biserica din Ierusalim. El nu a
avut autoritate prin sine însuşi.
Când
Pavel şi Barnaba trebuiau să-şi înceapă prima
călătorie misionară, ei au fost trimişi de biserica din
Antiohia; şi când s-au întors din această călătorie au dat
seamă tot bisericii din Antiohia. Au făcut astfel pentru că nu
făceau o lucrare misionară pe cont propriu, ci lucrarea lor se
desfăşura printr-o biserică locală. Pavel ne
învaţă în Efeseni 3:21 că Dumnezeu îşi primeşte gloria
doar prin biserică.
Aşadar,
de-a lungul veacurilor şi până în zilele noastre a existat o linie
continuă de botezuri autorizate [efectuate de biserici scripturale - n.
ed.].
Deci,
dacă o persoană [un membru al unei biserici – n.ed.] începe o lucrare fără autoritatea
expresă a unei biserici existente a Domnului Isus Cristos, atunci acea
persoană face o lucrare pe cont propriu, a împărţit biserica
Domnului şi a cauzat o schismă, lucru pe care Domnul îl
urăşte. El a devenit o „denominaţie” a lui însuşi, şi
lucrarea lui nu este aprobată de Dumnezeu. El şi-a asumat autoritate pe
cont propriu în ciuda modelului pe care Dumnezeu l-a lăsat scris în
Scriptură în repetate rânduri.
Fie ca
Dumnezeu să ne binecuvânteze, pe măsură ce răspândim
Evanghelia prin intermediul bisericilor Domnului Isus Cristos. El a promis
că atât timp cât va fi lumea, porţile iadului nu vor învinge biserica
Domnului. Deci autoritatea lui Dumnezeu continuă în toată istoria ce
începe din vremea lui Cristos. Fiecare lucrător spiritual ar trebui
să fie foarte atent să se asigure că această autoritate
este asumată cu responsabilitate pentru a nu uzurpa autoritatea bisericilor
lui Cristos (Efeseni 3:21).
[1] Nu contează cu adevărat dacă Anania a fost un membru al
bisericii din Ierusalim sau al bisericii din Damasc. Ceea ce contează este
că a fost membru al unei biserici nou testamentare şi a acţionat
sub autoritate bisericească. Este probabil ca Anania să fi fost
înainte membru al bisericii din Ierusalim şi deci să fi auzit despre
prigoanele conduse de Saul împotriva bisericii Domnului. Este iarăşi
foarte probabil ca la vremea convertirii lui Pavel, Anania să fi fost
membru al bisericii din Damasc. Că el locuia în acel moment în Damasc este
clar. Se pare că el l-a dus pe Saul pentru a întâlni pe „ucenicii care
erau în Damasc”, pentru că îl vedem pe Saul adunându-se împreună cu
ei (Fapte 9:19). Evident Anania a avut autoritate din moment ce nu numai
că şi-a pus mâinile peste Saul şi acesta a primit Duhul Sfânt,
ci l-a şi botezat. Unii cred că Anania a fost unul din cei
şaptezeci de ucenici. Scriitori extra-biblici spun că a fost chiar
pastor al bisericii din Damasc. Aceasta este foarte probabil dar nu este
ştiut sigur.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu