Trilema
Protestanta
si neo-protestanta
de J. R. Graves
P
|
use in situatia de a-si
explica originea si istoria lor in relatie cu Biserica Romano-Catolica,
organizatiile religioase protestante se confrunta cu o dilema care are de fapt
trei fatete (de unde termenul ‚trilema’).
In 1855 pastorul J. R. Graves a scris un eseu in care trateaza acest
subiect si modul in care Adunarea Generala Presbiteriana a incercat sa abordeze
acest aspect. Observatiile lui sunt
valabile pentru protestantii zilelor noastre in aceeasi masura in care au fost
pentru cei din secolul trecut.
Pastor
Greg Wilson
Archer,
Florida
Cele ce urmeaza reprezinta un extras din cartea Trilema scrisa de fr.
Graves.
O mica istorioara cu privire la ultima intrunire a. . . Adunarii
Generale Presbiteriene, care a avut loc in Buffalo in mai 1854, nu trebuie lasata
sa treaca fara a fi comentata.
Acestui organism i s-a adresat urmatoarea intrebare: Sunt considerate
valabile botezul si ordinarea catolica?
Un comitet de patriarhi juniori si seniori au fost desemnati pentru a
pronunta un raspuns. Insa nu au reusit sa
cada de acord. Majoritatea au dat un raspuns
negativ. Printre ei insa au fost cativa
doctori cu peri albi care au sesizat concluziile logice din spatele unei
asemenea decizii si de fapt a oricarei decizii luate de ei ca pedobaptisti,
precum si acele consecinte care cu siguranta vor veni asupra lor de la
prietenii baptisti sau de la dusmanii catolici.
Rapoartele care au fost citite in adunare au dat nastere la discutii
aprinse. Din pacate, foarte putin din
acea discutie a fost facuta publica, pozitiile luate de cele doua grupari fiind
in mod esential urmatoarele:
Majoritatea au considerat ca toate randuielile date de mainile preotilor
catolici nu erau valabile deoarece Biserica Romano-Catolica nu a fost biserica
lui Cristos si nici parte ori ramura a bisericii Lui, ci dimpotriva
manifestarea Anticristului, „curva imbracata
cu purpura, sezand pe o fiara cu sapte capete si zece coarne si imbatata de sangele
sfintilor.” Botezul si ordinarile unui
organism asa de apostat sunt nule si neavenite.
A le pronunta ca valide inseamna a numi Biserica Romana biserica a lui
Cristos; si mai mult decat atat, a implica prezbiterienii si sectele
protestante in vinovatia schizmei, de vreme ce ei au fost aceia care au sfasiat
trupul lui Cristos atunci cand au parasit Roma!
Insa gruparea care sustinea raportul minoritar, sau acei care erau impotriva
unei decizii, au considerat printre altele urmatoarele: Daca negam faptul ca
Biserica Romei este adevarata biserica si consideram ca botezul si ordinarile
acesteia sunt nule si neavenite, atunci prin toate intentiile si scopurile
noastre, spunem ca bisericile noastre nu sunt adevarate, cu exceptia cazului in
care am putea boteza cenusa lui Luther si Calvin, cei de la care am primit noi
botezul si ordinarea! Daca botezul si
ordinarea „Anticristului," „omul pacatului" si „fiului pierzarii"
nu sunt valabile, atunci Luther si Calvin nu au fost botezati la fel ca si cei
care au format primele biserici ale Reformei! Prin urmare, ei au fost neordinati
si fara autoritatea de a-si boteza urmasii sau a ordina alti lucratori care sa-i
urmeze; intr-un cuvant, toate organizatiile protestante sunt corpuri nebotezate
si in consecinta nu sunt biserici ale lui Cristos, de vreme ce un corp format
din persoane nebotezate (oricat de pioase ar fi) nu poate fi considerat a fi o
biserica. Toti lucratorii protestanti
sunt atat nebotezati cat si neordinati si prin urmare neautorizati sa predice
oficial si sa administreze randuielile.
Deci, acum putem vedea trilema rezultata in urma acestei controverse.
3. Afirmatia ca nu putem da un
raspuns la o intrebare asa de simpla, ar starni atentia oamenilor si le-ar
trezi imediat suspiciunile ca exista o greseala si un mare esec la bisericile
protestante. Vazand ca nu se pot scapa
din acest labirint al consecintelor fatale [prezbiterienii – n.tr.] s-au
deplasat spre o amanare nedefinita a acestei probleme. Membrii
pe care ei i-au determinat sa se alature organizatiilor lor si lumea pe
care incearca sa o convinga sa se alature lor ar trebui sa le ceara constant si
raspicat sa se decida daca apostazia catolica este sau nu o biserica adevarata
a lui Cristos. Lasati organizatiile protestante sa decida afirmativ sau negativ
acest lucru, nu conteaza, in
conformitate cu ceea ce au fost fortati sa admita, ei, indiferent de
decizia pe care o iau, isi pierd toate pretentiile lor de a fi considerate biserici crestine.
Aceasta este perpetua trilema a tuturor protestantilor, inclusiv a asa
numitilor „baptisti" reformati ai zilelor noastre. Similitudinea dintre aceasta „trilema"
protestanta si cea intampinata de oponentii Domnului cu privire la botezul lui
Ioan, nu va fi trecuta cu vederea de cel care studiaza Biblia (Mat. 21: 23-27):
„Isus s-a dus in templu si pe cand invata norodul au venit la El preotii cei mai de seama si
batranii norodului si i-au zis: Cu ce putere faci Tu lucrurile acestea, si cine
ti-a dat puterea aceasta? Drept raspuns
Isus le-a zis: Va voi pune si eu o intrebare; si daca imi veti raspunde la ea va
voi spune si eu cu ce putere fac aceste lucruri. Botezul lui Ioan de unde
venea? Din cer sau de la oameni? Dar ei vorbeau intre ei si ziceau: Daca vom raspunde
din cer ne va spune: atunci de ce nu l-ati crezut? Si daca vom raspunde: de la oameni ne temem
de norod pentru ca toti socotesc pe Ioan drept proroc. Atunci au raspuns lui Isus: Nu stim! Si El la
randul Lui le-a zis: Nici Eu nu va voi spune cu ce putere fac aceste
lucruri."
In limba romana de Iosif
Raul Enyedi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu