Îndreptățire,
înfrânare și judecata viitoare
F.A.24.25
de Aurel Munteanu 9 august 2015
1.Îndreptățire:
Cornilescu traduce neprihănire. Dar în limba greacă
cuvântul este dikoioumenoi care are
sensul de: îndreptățire, dreptitudine, sau justificare. Provine din dikaios
cuvânt ce apare de aproape 30 de ori numai în Romani între cap. 2,13 și 5,1. și
de 39 de ori în tot N.T. .
Cornilescu ratează sensurile deoarece în DEX, neprihănire= fără păcat, fără vină,fără
pată.
Definiția îndreptățirii
sau justificării :
Este o hotărâre
juridică, un act juridic care are mai mult de a face cu justiția lui Yahweh .
Înseamnă că El
de la tronul Său te declară drept față de El și te tratează ca și când ai fi
fost drept înaintea Lui .
Este un act prin
care Dumnezeu transferă păcatul credinciosului asupra lui Cristos Isus când moare
ca jertfă de ispășire și tot El transferă asupra credinciosului ascultarea
perfectă a lui Cristos de Legea lui Yahweh .
Acesta este
actul prin care credinciosul este socotit îndreptatit ( neprihănit ) .
Ce nu
înseamnă îndreptățire sau justificare :
– nu înseamnă că
ești drept ca și când nu ai fi păcătuit niciodată
– nu înseamnă ca
vii înaintea lui Yahweh ca să dai socoteală de păcatele tale ( să ți le
justifici )
– nu înseamnă că
o persoană devine dreaptă când crede în Cristos în sensul că nu va mai păcătui
niciodată ( nu înseamnă că devii perfect )
Cum poate
fi un om îndreptățit înaintea lui Yahweh ?
Religia oferă
două soluții :
– îndreptățire
prin fapte ( propriile eforturi )
– îndreptățire
prin grațiere – har ( printr-un favor nemeritat acordat gratuit de Creator )
Îndreptățirea
este făcută de Yahweh în dar, fără plată-Rom.3,24-25.
Dorean=fără plată, în dar, fără motiv (temei-Ioan15.25). Cuvântul fără temei
(motiv) este tradus din cuvântul ,,dar”. Nimeni, niciodată nu a avut vre-un
motiv pentru a-L urî pe Cristos.
Dorean apare de
5 ori in N.T. :
2Cor.11,7.- v-am
vestit evanghelia în dar
Gal.2,21.- pe
degeaba
2Tes.2,8.- fără
plată și in Ap. 21,6.;22,17. Este tradus în acelaș mod
În acelaș mod
Dumnezeu, nu a avut nici un motiv pentru a te socoti îndreptățit sau
justificat! Când Dumnezeu se uită în jos la om, nu găsește nici un motiv pentru
al socoti îndreptățit. Vede un singur lucru: păcat, nelegiuire. Așa că ce a făcut, a făcut nu din pricina
mea sau a ta, ci în CIUDA, ta și a mea! Asta este salvare prin har! Nu prin
fapte ca omul păcătos să aibe merite și să înceapă să se laude.
2.Înfrânare:
Să nu credeți că
actul îndreptățirii ne îndeamnă să păcătuim ca să se înmulțească haru!
Există un război
permanent între fire și Duh
Există trei
dușmani ai omului:carnea, lumea și satan – 2Tim.2,19.; 1Cor.6,9-11.Cel mai mare
dușman îmi sunt eu însumi!
3.Judecata
viitoare:
Oamenii datorită
păcatului adamic sunt socotiți morți din punct de vedere al legii lui Dumnezeu(călcate
în Eden), morți spiritual în ei înșiși
și odată cu moartea fizică intră în cea veșnică (dacă nu cumva sunt salvați
prin har în timpul vieții) care este sfârșitul celor două.
a.Morți din
punct de vedere legal.
-
În
ziua când vei mânca din el vei muri negreșit – Gen. 2,17.
-
Chiar
dacă Adam nu moare fizic, moare din punct de vedere legal (ex. Cu condamnatul
la moarte)
-
Dumnezeu
ne socotește morți pentru că Adam a mâncat din fruct
-
Prin
el toată rasa umană este condamnată –
Ioan 3,18 – ați și fost judecați!
-
Păcatul
lui Adam este imputat fiecărui membru al rasei umane
-
Azi
sntem în viață datorită amânării sentinței
-
Nu
trebuie să așteptăm condamnarea din ziua judecății, atunci va fi EXECUTAREA
pedepsei
-
Fiecare
om este condamnat dacă nu a fost ,,socotit îndreptățit” fără vre-un temei (în
dar) prin Cristos
-
Ce
ai crede dacă ai face o vizită și ai găsi întemnițatul plin de voie bună,
râzând și sfidând execuția privind totul ca pe o glumă proastă?
Condamnarea
legală este motivul pentru care toți oamenii vor fi aruncați în iazul de foc.
Păcatele și răzvrătirile personale măresc intensitatea pedepsei. Ele nu fac
altceva decât să adune o comoară de mânie.
b.Toată rasa
umană este moartă nu numai legal dar și spiritual. Sufletul este ruinat de
păcat și duhul, ne naștem cu el mort. Natura noastră este una înclinată spre
păcat ( ex. cu natura porumbelului și corbului lui Noe).
c.Moartea
veșnică este sfârșitul primelor două. Ea începe cu moartea fizică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu