Intelesul si
utilizarea cuvantului Ekklesia
in primul
secol crestin
De S.E. Anderson
E
|
vanghelicii au o mare responsabilitate ce consta in invatarea
si scrierea despre adevaratul inteles al cuvantului ekklesia (biserica) in timpurile
Noului Testament. Desi Cristos a spus ca Portile locuintelor mortii nu vor
birui biserica Sa, adevarul este ca Satan a pus o mare perdea de fum pentru a
ascunde intelesul original al cuvantului grecesc ekklesia. Stim ca nu este corect sa
impunem definitiile denaturate ale secolului XX asupra unui cuvant din primul
secol.
I. Scriitorii greci
clasici definesc ekklesia
drept o adunare sau o congregatie.
Scriitorii greci pre-crestini sunt
citati de dr. B.H. Carroll in cartea sa THE
CHURCH.
Tucidide (460-400 i. Cr.) 1, 87 –
„El . . .a pus intrebarea la vot in adunarea (ekklesia) spartanilor.” 6,8 – „Si
atenienii, convocand o adunare (ekklesia) . . .au votat . . .”
Aristofan (448-385 i. Cr.), Acte 169
– „Dar va interzic sa chemati o adunare (ekklesia) pentru plata tracilor.”
Demostene (384-322 i. Cr.), 378, 24
– „Cand dupa aceasta adunarea (ekklesia) s-a amanat, ei s-au adunat si au planuit
. . .Le era teama ca o adunare (ekklesia) va fi convocata pe neasteptate . . .”
Lexicoanele noastre grecesti
definesc ekklesia
ca fiind adunare. Thayer’s – „o adunare de oameni convocati intr-un loc public
de sfat cu scopul de a delibera.” Liddell & Scott – „o adunare de cetateni convocati de
crainic, adunarea legislativa.” Trench’s Synonyms – „adunarea legislativa formata
din cei care aveau drepturile cetateniei intr-o cetate greceasca libera, adunata pentru conducerea
treburilor publice.” Seyffert’s Dictionary – „Adunarea poporului care avea in
cetatile grecesti puterea deciziei finale in treburile publice.” Ewing – „de
fiecare data, cuvantul inseamna un corp organizat.” Dana’s Eclessiology – „in
utilizarea clasica, ekklesia a insemnat o adunare.”
II. Septuaginta si
Apocrifa au folosit ekklesia ca si congregatie. Dr. B.H. Carroll
(ibid, 47-51) a citat 114 cazuri din Vechiul Testament si Apocrifa traducerea
King James unde cuvintele adunare sau congregatie sunt folosite pentru
grecescul ekklesia
in Septuaginta. Cuvantul grecesc ekklesia este folosit pentru cuvintele evreiesti qahal sau
edhah,
amandoua insemnand congregatie. In nici un caz aceste cuvinte nu inseamna un
numar de oameni care nu s-au adunat niciodata.
Faptul ca Domnul Isus si scriitorii
Noului Testament au cunoscut si folosit Septuaginta este o certitudine. La fel,
oricine cunostea limba greaca in Noul Testament stia ca ekklesia insemna o adunare. Domnul
Isus a folosit corect si exact cuvantul ekklesia, dar istoria bisericii ne descopera multe
denaturari si intelesuri false ale acestui cuvant.
III. Domnul Isus a
folosit ekklesia
de 23 de ori in Noul Testament.
„Eu voi zidi ekklesia Mea,” a spus Domnul Isus in
Matei 16:18. Cuvantul „Mea” este singurul adjectiv pentru biserica in Noul Testament,
in aceasta epoca. (Cand vom ajunge cu totii in ceruri, intr-o singura mare
adunare, atunci va fi o „Biserica, slavita, fara pata fara sbircitura sau
altceva de felul acesta,” Ef. 5:27).
Cand Domnul Isus a spus „Biserica
Mea,” aceasta trebuia sa fie diferita de orice alta adunare din Vechiul
Testament. De aceea, ea nu era o continuare a vreunei ekklesia vechi testamentale; era o
entitate noua. „Adunarea din pustie” din Fapte 7:38 a fost o adunare, asa cum
spune nota de subsol a lui Scofield: „O traducere mai buna [pentru biserica] ar
fi „congregatia.” Intelesul original al cuvantului ekklesia a fost o adunare de cetateni intr-un loc public pentru deliberari
(sublinierea ii apartine) [autorul se refera la The Scofield
Reference Bible –Ed.] . Septuaginta l-a folosit pentru a semnifica adunarea lui
Israel. Aici este folosita in cel mai general sens al unei intruniri
convocate.” Apoi Scofield se contrazice el insusi sugerand o biserica
„universala” – una care nu s-a intrunit niciodata pana acum.
Fara lexicoane, se poate cunoaste
sensul unui cuvant observandu-se modul in care este folosit. Domnul Isus a
folosit cuvantul biserica de doua ori in Matei 18:17 unde acesta trebuie sa insemne
o adunare reala, locala. Domnul Isus a folosit cuvantul biserica de 20 de ori in
Apocalipsa, de fiecare data insemnand o congregatie reala. Pluralul „biserici”
se gaseste de 12 ori in Apocalipsa, contrar utilizarii moderne si neglijente
care de prea multe ori foloseste singularul pentru a desemna mai multe biserici
dintr-o anumita zona. Citim despre „bisericile din Asia” dar niciodata despre
„biserica din Asia.”
Atat Domnul Isus cat si Duhul Sfant
au subliniat importanta definirii corecte a cuvantului „biserica.” De sapte ori
citim: „ Cine are urechi, sa asculte ce zice Bisericilor Duhul.” Daca repetitia
este un criteriu, atunci acesta este cel mai important verset din Noul
Testament. De ce? Fiindca o biserica este trupul lui Hristos, reprezentanta Sa
pe pamant, singura organizatie pe care El a zidit-o si a autorizat-o sa duca la
indeplinire TOATA lucrarea Sa, pe TOT pamantul, in TOATE aceste secole. TOT
poporul Sau ar trebui sa fie implicat intr-o asemenea biserica.
In Apocalipsa 22:16 a considerat ca
fiecare credincios va fi intr-o biserica reala. „Eu, Isus, am trimes pe ingerul
Meu sa va adevereasca aceste lucruri pentru Biserici.”Astfel, orice credincios
ce nu este membru intr-o biserica reala (adevarata) va fi omis. Domnul Isus nu
a glumit cand a spus: „Eu voi zidi Biserica Mea.”
Prima utilizare a cuvantului
„biserica” din Matei 16:18 este generica sau institutionala. Domnul Isus a inteles
prin aceasta ca va avea mai mult de una, asa cum Dumnezeu a planuit mai mult decat
un singur om cand a spus in Geneza 1:26: „Sa facem om.” Auzim spunandu-se: „Cainele
este cel mai bun prieten al omului,” ceea ce nu semnifica un caine si un om
universal, ci fiecare caine si fiecare om. Deci, utilizarea generica a cuvantului
„biserica” in Matei 16:18 si oriunde altundeva inseamna fiecare biserica reala.
Din moment ce Domnul Isus a folosit
cuvantul „biserica” de 22 de ori drept o adunare reala, atunci utilizarea lui in
Matei 16:18 trebuie sa insemne acelasi lucru. El nu a folosit cuvantul ekklesia la
inceput pentru un fel de biserica, si apoi intotdeauna dupa aceasta cu un inteles
total diferit. Mai mult, El nu a spus: „Eu voi zidi doua feluri de biserici.”
Aceasta ar fi foarte confuz, caci cine ar putea spune la ce fel se refera de
fiecare data?
Contrar lui Scofield, nici macar un verset nu spune ca Duhul Sfant ar
„forma” o biserica la
Cincizecime , sau la orice alta data. Cristos a spus ca El Insusi
o va zidi si asa a facut. El a spus in Ioan 17:4: „am sfarsit lucrarea, pe care
Mi-ai dat-o s-o fac.” Cat despre timpul viitor al cuvantului oikodomeso, voi construi, Dr. A.T.
Robertson in cartea sa SHORT GRAMMAR, 3rd edition, p. 141, spune „Viitorul, la
fel, prezinta o actiune incompleta care, in orice caz, poate fi prelungita,
repetata, intrerupta sau inceputa.”
Matei 16:18 ar putea fi: „Eu voi edifica biserica Mea,” fiindca alte
versete spun ca biserici, infiintate anterior, inca erau edificate (Fapte 9:31;
1 Cor. 14:5, 12, 26; Ef. 4:12, 16, 29; 1 Tim. 1:4 (pentru ultima referinta vezi
traducerea Trinitarian Bible Society -n.tr.)).
Multi experti cred ca Domnul Isus si-a inceput biserica atunci cand si-a
chemat primii ucenici, asa cum ni se spune in Matei 4:18-22; Marcu 1:16-20;
Luca 6:13-16 si Ioan 1:35-45.
In Matei 10:1 Domnul Isus „a chemat pe cei doisprezece
ucenici ai Sai,” unde cuvantul pentru „chemat” este proskalesamenos care are aceeasi radacina ca ekklesia. Atunci Domnul Isus a „adunat”
sau „ekklesiat”
ucenicii Sai, fiindca ei au fost un trup chemat. El le-a dat apoi putere sa
scoata demoni, sa vindece bolnavi si sa invie mortii. „Acestia sunt cei
doisprezece, pe cari i-a trimes Domnul Isus” (Matei 10:5).
Toate acestea sunt in acord cu Ef. 2:20, 21 – „fiind ziditi pe temelia
apostolilor si proorocilor, piatra din capul unghiului fiind Domnul Isus
Hristos. In El toata cladirea, bine inchegata, creste ca sa fie un Templu sfant
in Domnul.”
Stim caci Cristos a fost Pastorul cel bun, fiindca cuvantul grecesc poimen are intelesul de pastor. El asa a
spus in Ioan 10:11, 14. Atunci noua sa biserica a avut singurul pastor perfect
din toata istoria. Iar aceasta biserica pe care Cristos a zidit-o personal, in
zilele in care traia in trup, este modelul tuturor bisericilor care i-au urmat.
Fiindca acei 13 barbati au facut cea mai buna lucrare cunoscuta a bisericii: invatare,
predicare, vindecare, evanghelizare, mangaiere, consiliere si ajutorare pentru
oricine era in nevoie. Ce biserica a facut mai mult?
Cele patru Evanghelii nu ar fi necesare pentru dispensatia legii mozaice
care atunci se incheia. Cele patru Evanghelii SUNT necesare pentru dispensatia
Noului Testament despre care Cristos a spus ca a inceput cu Ioan Botezatorul
(Mat. 11:13; Luca 16:16; de asemenea Marcu 1:1-8; Ioan 1:6-17; Fapte 10:37 si
13:24). Aceasta este epoca bisericii, iar Domnul Isus a venit pentru a o defini
si a o incepe – in cele patru Evanghelii.
Viata si organizarea bisericii au fost la fel atat inainte cat si dupa
Cincizecime. Fiindca Noul Testament este un tot unitar: are o Evanghelie, un
plan de mantuire, o imparatie, un botez si un fel de biserica. Inainte de
Cincizecime, biserica lui Cristos a avut Evanghelia, botezul, Cina, lucrarea
misionara, disciplina, organizarea, evanghelizarea si o mare putere.
IV. Luca, in Fapte, foloseste ekklesia cu
intelesul de adunare sau congregatie. In Fapte 1:13-15 gasim pe apostoli rugandu-se
cu un cuget impreuna cu alti peste 100 de credinciosi, iar apoi ei au avut o
adunare generala. Toate acestea implica membrii reali. Fapte 2:41 spune ca
aproximativ 3000 de suflete au fost adaugate lor la Cincizecime. Un
salariat poate adauga o suma de bani la un cont bancar existent anterior, dar
el nu adauga la unul ce nu a fost inca infiintat. La fel este si cu biserica.
Nu exista nici un singur verset care sa spuna ca Duhul Sfant a „format”
biserica la
Cincizecime. Dar notele lui Scofield spun de 15 ori ca El a facut
acest lucru, bazandu-si falsa afirmatie pe traducerea neclara din 1 Corinteni
12:13 –„am fost botezati de un singur Duh, ca sa alcatuim un singur trup. . .”
Observati: (1) Nici Pavel, nici corintenii nu erau la Ierusalim atunci; inca
nu erau mantuiti. A folosi traducerea neclara din 1 Corinteni 12:13 inseamna a
depinde de „un dinte stricat si . . .un picior care schiopateaza” (Prov.
25:19). (2) Nici un alt verset nu sustine aceasta traducere neclara a
versetului 1 Corinteni 12:13. (3) Sapte versete clare spun caci Cristos a botezat
credinciosii CU Duhul, Matei 3:11, Marcu 1:8; Luca 3:16; Ioan 1:33; Fapte 1:5;
2:33; 11:16. (4) Influenta traducatorilor englezi a ramas pana astazi; ei au fost
impotriva afundarii in apa; ei au refuzat cu o sinceritate indoielnica sa
traduca baptizo care intotdeauna a insemnat
afundare. (5) Traducerea romaneasca a prepozitiei grecesti en este „in.” (6) Cuvantul „Duh” nu este cu majuscula in greceste,
iar contextul nu cere o majuscula. (7) In limba greaca citim: „intr-un duh am
fost afundati, intr-un trup,” iar acel trup este clar identificat in versetele
24 si 27 ca biserica-trup din Corint. (8) Pavel foloseste fraza identica „intr-un
duh” in Filipeni 1:27, pentru acelasi motiv, unitatea bisericii. (9) „Trupul” in
1 Corinteni 12:13 este sinonim cu „cladirea” ca metafora a unei biserici; in
fiecare caz, este necesara o unitate vizibila si un ansamblu de parti. (10) O
biserica trebuie sa se adune pentru a fi un trup.
Un trup este intotdeauna local, vizibil si real, la fel cum este si o
adunare. Sunt toti impreuna intr-un singur loc in acelasi timp.
Fiecare mentiune a unei biserici in Fapte necesita o adunare, la fel cum
arata fiecare context. Nu exista nici un argument conform caruia ekklesia si-ar
fi schimbat intelesul sau din Septuaginta, sau cel folosit de Domnul Isus. El Si-a
zidit biserica Sa, aceasta implicand o structura si un schelet, la fel cum
pretinde fiecare metafora folosita pentru biserica. Ce se poate construi la o
biserica universala? Nu are nici o organizare, slujitori sau randuieli; nu are
nici o adresa, responsabilitate si nu trebuie raspunda inaintea nimanui; nu
are nici o identitate, asemanare sau
integritate. Ce are ea – in afara de cuvinte confuze?
Pluralul cel dezbatut din Fapte 9:31, din Biblia engleza KJV –„Bisericile
se bucurau de pace” este corect asa cum este. Singularul este gresit fiindca incalca
toate celelalte utilizari anterioare ale ekklesiei. Iar pluralul este sustinut de mai multe
manuscrise grecesti.
Fapte 15:41 spune ca Pavel „a strabatut Siria si Cilicia, intarind
Bisericile.” Dar Scofield degradeaza si slabeste bisericile adevarate scotand in
evidenta o biserica universala neclara pe care el o numeste in mod gresit „adevarata”
biserica!
Nu se vede nici o biserica universala in Fapte; nu poate raporta nici o
actiune si nu are fapte care sa o sprijine.
Traducerea engleza KJV a folosit „adunare” pentru ekklesia in mod corect in trei
locuri – Fapte 19:32, 39, 41. Aceste versete se refera la o intrunire oraseneasca
a cetatenilor Efesului care aveau dreptul de a vota si actiona ca trup. Ce ar
fi fost daca Bibliile noastre ar fi folosit cuvantul „biserica,” la fel ca si in
celelalte locuri? Confuzia ar fi fost similara cu cele 16 definitii
contradictorii ale bisericii date in prezent intr-un dictionar bun.
Pentru a fi fidel Bibliei, treci peste cele 115 utilizari ale cuvantului
„biserica” si inlocuieste-l cu „congregatie.” Bibliile engleze au folosit cuvantul
„adunare” inainte de anul 1611, anul in care s-a tradus KJV. Dar avem aceste
erori fiindca Imparatului James nu-i placeau nici puritanii, nici baptistii.
V. Apostolul Pavel a folosit ekklesia cu
intelesul de adunare sau congregatie.
Pavel a folosit cuvantul trup ca metafora pentru congregatie. O metafora
este doar o asemanare partiala cu antecedentul sau. Astfel, „corpul studentesc
s-a intrunit in amfiteatru,” dar cand acei studenti se disperseaza pentru
ultima oara, ei nu mai sunt un corp. La fel, crestinii trebuie sa fie supusi unei
adunari, sau sa se intruneasca regulat, pentru a putea fi numiti un trup – sau
o biserica. Crestinii din Roma nu erau o parte a trupului din Corint sau Efes.
Bineinteles, partasia dintre biserici era atunci buna, la fel cum ar trebui sa
fie si acum.
Pavel nu a fost membru in trupul-biserica de la Roma cand a scris Epistola catre
Romani. Dar el a folosit editorialul „noi” in multe locuri; in altele a folosit
„noi” si „voi” alternativ. Ar fi putut folosi „noi” pentru a se identifica cu
crestinii de pretutindeni. Toate cele sase utilizari ale cuvantului „biserica”
din Romani necesita adunari locale si reale. Pluralul „biserici” este folosit
cu acuratete, in timp ce majoritatea scriitorilor moderni ar folosi incorect
singularul.
Pavel a folosit termenul „biserica” de 31 de ori in epistolele sale catre
Corinteni si de doua ori in Galateni.
In Epistola catre Efeseni, „biserica” se gaseste de noua ori, de fiecare
data la singular. Sensul generic este intrebuintat, ca in Efeseni 5:23 – „caci
barbatul este capul nevestei, dupa cum si Hristos este capul Bisericii, El, Mantuitorul
trupului.” Observati singularul la barbat, nevasta, biserica si trup. Si totusi,
multi liberali vor universaliza si evapora cuvantul „biserica” dar nu si barbatul
si nevasta. De ce sunt ei asa nedrepti? Sau sotia ta te prezinta: „acesta este sotul
meu local?” Iar tu spui: „aceasta este sotia mea locala?” De ce atunci se vorbeste
pleonastic despre o „biserica locala?” Noul Testament nu face niciodata asa.
Orice biserica adevarata este locala – fara exceptie.
. . . Biserica de la Efes
a fost ca o cladire „bine inchegata,” asa cum spune asa de bine in 2:21. Nici o
biserica ireala si universala nu se poate potrivi cu acest verset bun. Efesenii
stiau foarte bine ce a fost o ekklesia. Ei aveau o adunare oraseneasca cu mult inainte
de aparitia lui Pavel –si el de asemenea a stiut ce a insemnat o ekklesia.
Biserica din Efes a fost de asemenea ca un trup „bine inchegat si strans
legat, prin ceea ce da fiecare incheietura” (4:16). Nu este nici un trup mistic
aici; nici un trup fantoma, stafie sau iluzie, sau vreun nimic universal,
imaginar sau efemer. A fost o biserica adevarata, la fel de reala ca trupul
real al cuiva.
Ia-ti trupul si trateaza-l asa cum trateaza unii trupul lui Cristos.
Diseca-l, dezmembreaza-l, disloca-l, dezorganizeaza-l, imprastie-l, disipa-l,
dezasambleaza-l, imparte-l si disperseaza-l in intrega lume. Atunci, ce trup
mai este acesta?
Cat despre Cristos ca avand multe trupuri – nici o problema. Din moment
ce Cristos este „Capul oricarui barbat” (1 Cor. 11:3), El poate la fel de usor
sa fie Capul fiecarei biserici. Fiindca EL este universal, si El ne-a promis sa
fie cu noi toti pana la sfarsitul acestui veac. La fel cum Conrad Hilton este
capul sistemului sau hotelier din intreaga lume, el este capul fiecarui hotel
al sau. Nu exista nici o problema aici.
Insa o problema reala este aceasta – cum poate vreun trup, real sau
metaforic, sa fie intotdeauna separat si dispersat, sa nu se intruneasca niciodata
in aceasta epoca, si totusi sa fie numit trup? A vorbi despre toti crestinii ca
fiind „trupul lui Cristos” este o utilizare incorecta a cuvintelor – la fel cum
fac liberalii – denaturand intelesul rational al Scripturilor.
Biserica si trupul sunt folosite ca sinonime in Coloseni 1:18, 24, intelegand
prin aceasta Biserica de la
Colose , si prin implicatie toate bisericile similare. Ideal,
fiecare biserica este „bine inchegata” dupa cum Coloseni 2:2, 19 spune asa de
frumos. Si ce poate fi mai opus decat o biserica „universala” ce nu s-a adunat
niciodata pe pamant?
Fiecare metafora nou testamentala a bisericii necesita ceva local, strans
legat si vizibil.
Cuvantul „coeziune” descrie fiecare biserica reala, atat in timpurile
nou testamentale cat si acum.
VI. Multi experti pastreaza intelesul original
al ekklesiei.
Probabil ca toti ar face la fel, daca romano-catolicii nu ar fi varat asa
de abil pe gatul „crestinatatii” ideea de catolic-universal.
J. B. Moody in cartea sa, MY CHURCH, scrie in prefata: „Majoritatea
coplesitoare a lumii crestine, cu toti vorbitorii si scriitorii publici,
folosesc in mod gresit si abuza de utilizarea corecta a cuvantului „biserica” .
. . Daca eu spun neadevaruri despre biserica Lui, spun minciuni despre El.”
Roy Mason, scrie in THE MYTH OF THE UNIVERSAL, INVISIBLE CHURCH THEORY
EXPLODED –„Nu exista vreo mentiune a unei biserici universale in Biblie . . .
Crestinii din primele secole nu au stiut nimic despre asa ceva . . .In
scrierile lor, ei nu vorbesc despre o biserica invizibila, universala,
spirituala, atotcuprinzatoare . . . Ei cunosteau prea bine limba greaca pentru
a incerca sa foloseasca termenul ekklesia intr-un asemenea sens . . . Cand
reformatorii protestanti s-au despartit de lumea catolica, ei au respins
Biserica Romano-Catolica ce pretindea a fi biserica universala vizibila, dar ei
nu s-au intors la tipul de biserica nou testamentala . . .Ei au promovat biserica
universala invizibila.”
Dr. Henry M. Morris in THE BIBLE HAS THE ANSWER (Baker, 1971) scrie –„Biserica
adevarata este un grup local de credinciosi crestini, si nu o entitate
invizibila si universala, fara substanta fizica, fara intruniri, fara slujitori
ai bisericii, fara randuieli, si fara vreo lucrare organizata a evanghelizarii,
a inchinarii sau a instruirii.”
Dr. B. H. Carroll in ECCLESIA –THE CHURCH afirma – „localizarea este subinteleasa in ekklesia.
Nu poate exista nici o adunare acum sau in veacul de apoi fara un loc de intrunire.”
Dr. C. E. Tulga in THE NATURE OF THE CHURCH scrie – „Nu exista in
prezent nici o biserica universala functionala, vizibila sau invizibila. Nicaieri
in Noul Testament nu se invata o asemenea idee. Toti rascumparatii tuturor
veacurilor, barbati si femei, pe pamant sau in cer apartin familiei lui
Dumnezeu, Ef. 3:15. . . Fundamentalismul interdenominational trebuie sa aibe ca
baza de unitate o biserica invizibila speculativa, o biserica ce nu se gaseste in
Noul Testament ci a fost inventata si folosita de Augustin, Luther si Calvin ca
un instrument folositor de mentinere impreuna a unui amestec contradictoriu.
In acelasi mod, alti 45 de experti pot fi citati.
Haideti sa inlaturam aureola bisericii universale imaginare si sa o dam
bisericilor reale unde s-a potrivit atat de bine in primul secol crestin.
Nu este corect sa folosim ideea medievala „catolica” pentru biserica
zidita de Cristos. Daca facem asa, bisericile adevarate sunt acoperite de o ceata.
Daca Satan a incercat sa ascunda si sa camufleze bisericile reale, ce ar fi
putut face mai rau sau mai mult decat sa inventeze ideea de biserica universala?
Cu toate acestea, unii scriitori degradeaza bisericile reale scriindu-le cu „b,”
dar scriind biserica imaginara cu „B!”
Multe versete pretioase despre biserici in Noul Testament sunt jefuite
de valorile lor practice de aceia care spun ca ele se refera la biserica universala,
invizibila. Aceasta este o inselaciune la adresa lui Cristos si a poporului Sau.
. .Versete care cheama la unitatea bisericii sunt gresit aplicate sau slabite;
multe pasaje sunt facute fara putere; influenta bisericilor reale este disipata,
si slava care apartine bisericilor reale este pierduta – toate datorita acestui
universalism.
Ideea bisericii universale invita invatatorii falsi si ereticii sa ii
seduca pe aceia care minimalizeaza bisericile reale; de asemenea incurajeaza oamenii
hoinari si iresponsabili de a neglija datoriile fata de o biserica reala.
Biserica universala este o „conglomeratie interdenominationala
incomprehensibila” de ecclesiologie ecumenica catolico-protestanta.
Ideea bisericii universale trece cu vederea milioanele de oameni care nu
sunt membrii nicaieri si care dau bani unor organizatii nebisericesti, jefuind
astfel bisericile reale.
O biserica adevarata nou testamentala este o coeziune; biserica
universala este exact opusul.
Biserica universala nu are nevoie de pastori, invatatori sau muzicieni, deci,
de ce sa avem scoli scumpe pentru ei? Si de ce sa cerem bisericilor reale sa
sustina astfel de scoli fara rost? Iar daca toti pastorii si profesorii ar
trebui sa depinda doar de biserica universala pentru salariile lor, atunci si-ar
schimba imediat teologia.
Cand nimeni nu are vreo responsabilitate, atunci nu se realizeaza nimic.
Ideea de biserica universala nu motiveaza pe nimeni; evoca doar un raspuns
neutru sau negativ. Cand cineva aude de o asemenea biserica devine dezinteresat.
Ei gandesc: este prea departe; eu nu o pot vedea; nu are nimic de-a face cu
mine; este o fantoma. De ce profesorul sau pastorul meu imi distrage atentia de la biserica mea reala pe
care o iubesc si o inteleg?”
Intreg Noul Testament s-a concentrat numai asupra bisericilor reale. Fie
ca orice crestin care crede Biblia sa faca la fel acum, acordandu-i lui Cristos
si bisericii Sale intreaga sa afectiune, loialitate completa si cooperare, la
fel ca intr-un trup.
Traducere de Iosif Raul Enyedi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu