Citate istorice despre
o succesiune neîntreruptă de Adunări din timpul Domnului Isus
Cristos până astăzi
de Aurel
Munteanu – 9 iunie 2016
Succesiunea
neîntreruptă de Adunări:
este
conceptul,
conform căruia, Adunarea zidită de Cristos Domnul în Galileea , va
avea o continuitate în fiecare secol cu aceeași credință ,
origine și practică până în ziua răpirii .
Această
teorie susţine că
: ,,Apostazia a apărut în creştinism la scurt timp după
începuturile lui.
Dar
apostazia nu a fost universală, căci au existat atunci Adunări
care au rămas fidele creştinismului original. Când creştinismul a
devenit religie oficială, aceste Adunări au continuat să existe,
dar neoficial.
Chiar
dacă aceste Adunări nu au fost identice una cu alta, ele au rămas
fidele învăţăturilor fundamentale ale Întemeietorului lor. Deşi
au fost persecutate aspru de „creştinii” aflaţi la putere, o
rămăşiţă a lor a continuat să existe pe tot parcursul evului
mediu întunecat, a epocii Reformei şi a celor ulterioare ei,
ajungând până în zilele noastre “ .
Susţinătorii
acestei teorii înţeleg prin „succesiune neântreruptă de
Adunări” faptul că Marea Trimitere, care include botezul,
Evanghelia şi toate învăţăturile lui Isus (Matei 28:18-20)
împreună cu promisiunea prezenţei Sale perpetue, au fost date
ucenicilor în calitate de Adunare, de Ecclesie.
-Adunarea,
conform spuselor apostolului Pavel din 1 Timotei 3:15, este
considerată stâlpul şi temelia adevărului. Ea transmite mai
departe adevărul prin predicarea Evangheliei, botezarea
convertiţilor şi întemeierea de noi Adunări în care se învaţă
toate poruncile lui Cristos.
Dacă
toate Adunările de pe pământul întreg ar cădea în apostazie,
atunci credinţa şi rânduielile (botezul şi Cina) ar înceta să
mai existe, fără ca cineva să fie mandatat de Dumnezeu să le
reinstituie.
Spre
deosebire de celelalte teorii,
principala ei problemă nu
este
ridicată
de Scriptură, ci de
istorie.
Adversarii
teoriei o contestă datorită insuficienţei datelor istorice care să
demonstreze o succesiune neîntreruptă de Adunari .
Până
în prezent, nici o Adunare nu a reuşit să prezinte o succesiune
completa, de necontestat.
Aceste
lucruri s-au datorat calamitaților naturale, incendiilor și nu în
ultimul rând persecuțiilor.
Mărturiile
pe care le deținem le avem de la adversarii noștrii care dacă ar
fi fost cu putință nu ar fi pomenit niciodata de noi.
Noi
credem că principiul succesiunii neîntrerupte de Adunări este
susținut de Cristos Domnul în Scriptură :
– Mat
. 16.18.
:
,,
Şi Eu îţi spun: tu eşti Petru, şi pe această piatră voi zidi
Adunarea Mea, şi porţile
Locuinţei morţilor nu o vor birui.
’’
– Mat.
28. 20 :
,,Şi
iată că Eu
sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului.”
Amin.
– Efeseni
in 3. 20-21.
:
,,
Iar a Celui ce, prin puterea care lucrează în noi, poate să facă
nespus mai mult decât cerem sau gândim noi, a
Lui să fie slava în Adunare şi în Hristos Isus,
din
neam în neam, în vecii vecilor! Amin.
“
Iuda
3 :
,,
3. Preaiubiţilor, pe când căutam cu tot dinadinsul să vă scriu
despre mântuirea noastră de obşte, m-am văzut silit să vă scriu
ca să vă îndemn să luptaţi pentru credinţa
care a fost dată sfinţilor o dată pentru totdeauna.”
Apoc.
1.13.
:
,,
Şi, în
mijlocul celor şapte sfeşnice, pe Cineva care semăna cu Fiul
omului,
îmbrăcat cu o haină lungă până la picioare şi încins la piept
cu un brâu de aur.”
Acest
concept este sustinut de Adunările noastre cât și de înaintașii
noștrii care au purtat diferite denumiri de-a lungul secolelor
precum: Novațieni, Donatiști, Paulucieni, Montaniști , Waldenzi,
Catari fiind în general cunoscuți sub denumirea de Anabaptiști sau
baptişti.
Mărturii
istorice despre susținătorii Succesiunii Neîntrerupte :
Chiar
istoricii
adverşi poziţiei baptiste
sau cei
seculari
nu
exclud această teorie, iar unii chiar o afirmă.
1.
Will
Durant,
istoric secular american:
„La
început, Anabaptiştii s-au manifestat în Elveţia, unde se poate
să se fi strecurat creştinismul paşnic al valdensilor din Sudul
Franţei sau al fraţilor cerşetori din Ţările de Jos”
(Civilizaţii istorisite, vol. 18, p. 85).
2.
Mircea
Eliade,
istoric al religiilor, român:
„primele
forme creştine erau mai aproape de acelea care au fost considerate
mai târziu drept eretice”
3.
Huldrych
Zwingli,
reformator elveţian:
„Învăţătura
Anabaptismului nu este o noutate, ci pentru o mie trei sute de ani a
cauzat mare tulburare în biserică, şi a căpătat aşa putere,
încât încercarea în această epocă de a lupta contra ei pare
zadarnică pentru un timp” (Christian, O istorie a baptiştilor,
vol. 1, p. 86).
4.
Robert
Barclay,
istoric non-conformist englez:
„După
cum vom arăta, ascensiunea ‚Anabaptiştilor’ a avut loc cu mult
timp înaintea formării Bisericii Angliei [1534], şi există de
asemenea motive să credem că pe continentul European societăţi
creştine mici, ascunse, care susţineau multe din opiniile
‚Anabaptiştilor’, au existat încă din vremurile Apostolilor.
În sensul transmiterii directe a Adevărului Divin, şi al naturii
adevărate a religiei spirituale, pare probabil că aceste Biserici
au o descendenţă sau succesiune mai veche decât cea a Bisericii
Romane” (The Inner Life of the Religious Societies, p. 11, 12).
5.
Mosheim,
istoric german lutheran:
„În
primul rând, eu cred că Menoniţii nu greşesc în totalitate
atunci când se laudă cu o descendenţă dintre acei Waldenzi,
Petrobrusieni şi alţii, care sunt de obicei denumiţi Martori ai
adevărului înainte de Luther. Înainte de epoca lui Luther, existau
ascunşi în aproape toate ţările Europei, dar în special în
Boemia, Moravia, Elveţia şi Germania, foarte multe persoane, în a
căror minţi era adânc înrădăcinat acel principiu pe care
Waldenzii, Wickliffiţii şi Hussiţii l-au susţinut, unii mai
ascuns, alţii mai deschis” (Institutes of Ecclesiastical History,
William Tegg, Londra, 1867, p. 685)
6.
Doctorii Ypeij
şi Dermout:
istorici reformaţi olandezi:
„Am
văzut acum că Baptiştii, care au fost în trecut numiţi
Anabaptişti, şi în vremuri mai apropiate Menoniţi, au fost
Waldenzii originali… Pe această bază, Baptiştii pot fi
consideraţi ca fiind singura comunitate religioasă care a rezistat
din zilele apostolilor, şi ca societate Creştină care a păstrat
curate doctrinele Evangheliei în toate veacurile. Economia externă
şi internă a Baptiştilor, în totalitate corectă, tinde să
confirme adevărul disputat de Biserica Catolică, că Reforma care a
avut loc în secolul şaisprezece a fost necesară în cel mai înalt
grad şi în acelaşi timp respinge noţiunea eronată a Catolicilor
că denominaţia lor este cea mai veche.” (Geschiedenis Der
Nederlandsche Hervormde Kerk, Breda, 1819)
7.
Schaff,
istoric prezbiterian american:
„Anabaptiştii
nu au inventat opoziţia lor faţă de botezul pruncilor, fiindcă
întotdeauna au existat grupări în Biserică ce au fost
antipedobaptiste.” (The New Schaff-Herzog Encyclopedia, vol. I, p.
370)
8.
Leonard
Verduin,
istoric prezbiterian american:
„Ceea
ce a erupt în cel de-al Doilea Front [aripa stângă, radicală a
Reformei] a fost o resurgenţă a acelor tendinţe şi opinii care
existau deja de secole împotriva ordinii medievale; a fost legată
de cercurile antice în care, în ciuda persecuţiei, un corp de
opinii şi convingeri antice erau încă în viaţă. Nu a fost ceva
care s-a ridicat, fără o rădăcină mai adâncă, din evenimentele
care au avut lor în 1517.” (The Reformers and their Stepchildren,
p. 14) „Disidenţa împotriva ordinii medievale era deja veche de
un mileniu şi extrem de răspândită” (Ibid., p. 15). „Stânga
Protestantă a fost moştenitoarea lumii subterane medievale. Avea
categorii de gândire şi un vocabular apărut din ereziile medievale
târzii, … un vocabular care a existat înaintea Reformei şi avea
propria-i putere şi propriu-i impuls, cu totul separat de Luther
(Ibid, p. 35-36). „…sursele nu disting nici o persoană ca
întemeietor al rebotezării în secolul şaisprezece… Cum a apărut
anonim o asemenea practică atât de radicală este mai mult decât
ciudat – dacă se presupune, aşa cum este voga, că Anabaptismul a
fost un simplu produs al secolului şaisprezece. Dar această tăcere
în privinţa aceluia care trebuie creditat cu ideea devine întru
totul explicabilă imediat ce se realizează că ceea ce a fost
cunoscut ca Anabaptism în timpurile Reformei nu a fost nicidecum
ceva nou… Nimeni nu este creditat cu inventarea Anabaptismului
secolului şaisprezece pentru motivul suficient că nimeni nu l-a
inventat” (Ibid., p. 189). „Rebotezarea este tot atât de veche
pe cât constantinianismul” (op. cit., p. 190)
9.
Martin Luther
(marele reformator german), afirmă acuzator:
„În
vremurile noastre doctrina Evangheliei, restabilită şi curăţită,
a atras la ea şi a câştigat pe mulţi care în vremuri mai vechi
au fost suprimaţi de tirania Antihristului, a Papei; totuşi, au
plecat de la noi Wiedertaufer, Sacramentschwarmer und andere
Rotengeister [Anabaptişti, fanatici în privinţa sacramentelor şi
alţi făuritori de partide]… căci nu erau dintre noi, deşi
pentru o vreme au mers împreună cu noi”(Verduin, Ibid., p. 18).
Citat
preluat din Trei martori pentru Baptisti de Pugh Curtis.
2.
Unii
din cei mai renumiţi istorici baptişti aprobă sau susţin această
teorie –
răspuns la acuzaţia că istoricii ce susţin aşa ceva sunt „de
mâna a doua”.
1.
Alexa
Popovici,
istoric baptist român:
„Deşi
noi nu punem accentul pe vreo succesiune care să valideze
autenticitatea creştină, ci ţinem mult mai mult la o identitate de
crez şi de practică, totuşi, dacă ar trebui să prezentăm şi o
asemenea succesiune, ea există şi poate fi probată istoric.
Înaintea existenţei anabaptiştilor au existat alte grupări
religioase, care au avut acelaşi crez şi aceleaşi practici
aplicate după învăţătura Noului Testament” (Istoria
Anabaptiştilor din România, Ed. Făclia, p. 289-290).
2.
Bertalan
Kirner,
istoric baptist maghiar:
„În
timpul Reformei, aceste concepţii baptiste [botezarea prin afundare]
stârniseră multe controverse. Renumiţii reformatori, Zwingli,
Luther şi Calvin purtau discuţii aprige cu baptiştii, şi îi
puteau învinge doar prin forţă şi moarte.” (Viaţa misionarului
Mihaly Kornya, p. 40). Liderii anabaptişti martiri Felix Manz,
Michael Sattler, Balthasar Hubmaier şi Jorg Blaurock sunt menţionaţi
ca predicatori baptişti (acest citat dovedeşte faptul că Kirner nu
credea că baptiştii au apărut prin John Smyth)
3.
John
T. Christian,
istoric baptist american:
„Sunt
foarte conştient de imperfecţiunile acestei cărţi, dar prezintă
multe informaţii care înainte nu s-au găsit în nici o istorie a
Baptiştilor. Am urmărit pe tot parcursul cărţii metoda
ştiinţifică de investigaţie şi am lăsat faptele să vorbească
de la sine. Nu am nici o îndoială în mintea mea că a existat o
succesiune istorică a Baptiştilor din zilele lui Hristos până în
prezent. Trebuie amintit că Baptiştii se găseau aproape în
fiecare colţ al Europei. Când am găsit o legătură între două
grupuri, am afirmat acest fapt, dar când nici o legătură nu a fost
vizibilă, nu am încercat să construiesc una. O sinceritate directă
este sigura direcţie care trebuie urmărită. Totuşi, din fericire,
fiecare fapt adiţional descoperit nu face decât să facă probabile
asemenea legături în fiecare caz.
Eu
am o atitudine expectativă faţă de viitor. Întâmpin bucuros
orice investigaţie, fiindcă adevărul nu are de ce să se teamă de
lumină.” (O istorie a baptiştilor, p. 6)
Christian
a avut două doctorate, membru în American Society of History,
Academia franceză de Istorie, Societatea greacă de Arheologie
creştină, a făcut mai multe vizite în Europa pentru cercetări
originale şi strângere de documente.
3.
Această
poziţie nu a fost produsul secolului XIX, ci a fost susţinută de
istorici baptişti anteriori.
1.
Thomas
Crosby,
primul istoric baptist englez, în 1738:
„Dar
ceea ce este mai evident pentru cercetarea noastră spre găsirea
primei apariţii a acestei secte este, că aceşti bărbaţi nu au
avansat această opinie privitoare la botez ca un lucru cu totul nou,
ci ceva ce a fost învăţat de alţii, care au respins ca şi ei
erorile şi corupţiile bisericii Romei; şi au afirmat că aceasta a
fost opinia Waldenzilor şi Petrobrusienilor, care au fost înaintea
lor.
Ei
nu s-au considerat pe această bază drept capi şi întemeietori ai
unei secte sau religii noi…” (The History of the English
Baptists, vol. 1, p. xxvi)
2.
Joseph
Hooke,
apologet baptist englez, în 1701, vorbind despre începutul „sectei”
Anabaptiştilor:
„…dacă
ar fi neîndoielnic că nu este mai veche decât războiul de la
Munster… m-aş decide să o părăsesc şi i-aş îndemna şi pe
alţii să facă la fel. Religia care nu este la fel de veche precum
Cristos şi Apostolii Săi, este prea nouă pentru mine.” „…suntem
fermi convinşi, şi de aceea afirmăm cu tărie, deşi în smerenie,
că această sectă reprezintă exact acelaşi fel de oameni ca şi
cei care au fost pentru prima oară numiţi creştini în Antiohia,
Fapte 11:26…” „…şi de atunci încoace a existat continuu în
lume, fiind urâtă în toate veacurile…” (A Necessary Apology
for Baptized Believers, Londra, 1701)
3.
John
Spittlehouse şi
John
More,
apologeţi baptişti englezi tipăresc o lucrare în 1652,
intitulată: O Apologie a Succesiunii Continue a Bisericii Primitive
a lui Isus Cristos (numită eronat acum Anabaptişti), din vremea
Apostolilor până în prezent
4.
Unul
din cei mai mari predicatori baptişti ai vremurilor,
Charles
Haddon Spurgeon,
a susţinut şi apărat constant această teorie. El mărturisea de
ori de câte ori avea ocazia:
Înainte
ca adunarea sa să se mute în „Metropolitan Tabernacle,” când
încă se întâlnea la „New Park Street,”
în
1860, Spurgeon a predicat astfel:
„Nu
îmi e ruşine de denominaţia căreia îi aparţin, care vine direct
de la Cristos, şi care nu a trecut niciodată prin torentul noroios
al Romei, şi care are o origine separată de orice fel de
protestantism sau de toţi cei care au ieşit din Biserica Anglicană,
pentru că noi am existat înaintea tuturor celorlalte denominaţii .
. .”
C.
H. Spurgeon, NEW PARK STREET PULPIT, Vol. 16, 1860 (Pasadena, Texas,
Pilgrim Publications 1973 retiparire), p. 66.
În
timpul anului următor, 1861, după ce s-a mutat în noul Tabernacle,
Spurgeon a declarat:
„Noi
credem că baptiştii sunt creştinii originali. Noi nu ne-am început
existența la Reformă, noi am fost reformatori înainte ca Luther
sau Calvin să se fi născut încă; noi nu ne tragem din Biserica
Romei, pentru că nu am făcut niciodată parte din ea, ci avem o
linie neîntreruptă de la apostolii înşişi. Am existat
întotdeauna încă din zilele lui Cristos, iar principiile noastre,
câteodată ascunse şi uitate, ca un râu care poate să curgă şi
pe sub pământ pentru o scurtă perioadă, au avut întotdeauna
aderenţi sinceri şi sfinţi” C.H.
Spurgeon, METROPOLITAN TABERNACLE PULPIT, Vol. 7, 1861 (Pasadena,
Texas, Pilgrim Publications 1973 retiparire), p. 225.
Mai
târziu în acelaşi an, Spurgeon a declarat cu curaj pentru ca toată
lumea să auda:
„Şi
acum . . . cand cineva ne spune ‘Voi ca denominatie, ce nume mari
puteţi să menţionaţi? Despre ce părinţi puteţi să vorbiţi?’
Le putem spune, ‘Putem vorbi de mai mulţi părinţi decât oricine
altcineva sub cer, pentru că noi suntem vechea biserică apostolică,
ce nu s-a plecat niciodată în jugul prinţesei; noi, cunoscuţi
printre oameni, în toate erele, sub nume diferite cum ar fi,
donatişti, novaţieni, paulicieni, petrobrusieni, catari,
arnoldisti, husiţi, waldenzi, lolarzi şi anabaptişti, întotdeauna
am militat pentru curăţia bisericii, distingerea şi separarea ei
de guvernarea omeneasca. Părinţii noştri au fost bărbaţi
obişnuiţi cu dificultaţile şi nu au ştiut ce înseamna viaţa
uşoară. Fiii lor ne arată o linie continuă care vine în mod
legitim de la apostoli, nu prin mizeria Romei, nu prin manipularea
prelaţilor, ci prin viaţa Divină, prin ungerea Duhului Sfânt,
prin părtăşia Fiului în suferinţă şi a Tatălui în adevăr”
Spurgeon,
(ibid., Vol. 7), p. 613.
În
1881, douăzeci de ani mai târziu, Spurgeon încă predica aceleaşi
lucruri cu privire la originea baptiştilor:
„Istoria
a fost scrisă până acum de duşmanii noştri, care, dacă ar fi
putut, nu ar fi menţionat nimic despre noi în documentele lor şi
totuşi iată că s-a descoperit, pe ici pe colo, că anumiţi oameni
săraci numiţi anabaptişti, erau aduşi pentru a fi condamnaţi.
Din zilele lui Henry II, [1154-1189 d.Cr.] la cele ale lui Elizabeth
[1558-1603] auzim de anumiţi eretici nefericiţi care erau urâţi
de toată lumea din cauza adevărului care era în ei. Citim de
oameni săraci, bărbaţi şi femei, cu hainele sfâşiate, duşi pe
câmpuri să moară de frig, şi imediat de alţii care au fost arşi
în Newington pentru vina de a fi anabaptişti. Mult inainte ca
protestanţii voştri să fie cunoscuţi, aceşti anabaptişti
oribili, aşa cum erau în mod nedrept numiţi, protestau pentru ‘un
Domn, o credinţă şi un botez’” C.H.
Spurgeon, (Metropolitan Tabernacle Pulpit, Vol. 27), p. 249,
Concluzie:
Teoria
succesiunii (a
existenţei în fiecare veac a Adunărilor lui Cristos) este,
din punct de vedere istoric, una validă, având suficient suport
pentru a fi admisă chiar de istorici adverşi sau seculari.
Din citatele alese, rezultă că această teorie nu
este nouă printre
baptişti, ci este
susţinută de
cei mai vechi istorici şi apologeţi baptişti; este
apărată nu
de istorici de mâna a doua, ci de cel mai înalt rang; este
recunoscută de
mari adversari şi admisă
ca probabilă de
unii din cei mai mari istorici seculari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu