Despre inconsecvență și complacere în ecumenism
Raul Enyedi
Spre deosebire de alți ani, Săptămâna mondială de
rugăciune pentru unitatea creștinilor, copilul răsfățat al Vaticanului și al
Consiliului Mondial al Bisericilor, s-a bucurat de o atenție deosebită în
mediul virtual, datorită unor postări recente pe mediile de socializare. Până
acum, astfel de evenimente nu s-au bucurat de o mare publicitate, iar ignoranța
și naivitatea celor care strigă „Unitate! Unitate!” le-au permis liderilor lor
să bifeze prezența la tot felul de evenimente din agenda ecumenică fără să își
justifice coerent acțiunile. Dar tăcerea nu este suficientă. Aducerea de
argumente puerile cum ar fi dragostea creștină nu este suficientă. Înainte ca
aceste practici să fie admise la scară largă, ele trebuie judecate obiectiv,
după standardul de autoritate al fiecăruia, dacă sunt drepte sau nu. Altfel,
aceste acțiuni trebuie respinse, iar cei care persistă în ele trebuie
considerați ca apostați.
Pe de-o parte, preoții și episcopii și-au călcat
propriul standard de autoritate, canonul apostolic și mai multe canoane
stabilite în concilii. Canonul 10 apostolic afirmă: „Dacă cineva s-ar ruga,
chiar şi în casă, împreună cu cel afurisit (scos din comuniune), acela să se
afurisească.” Canonul apostolic 45 afirmă: „Episcopul sau presbiterul sau
diaconul, dacă numai s-a rugat împreună cu ereticii, să se afurisească; iar
dacă le-a permis acestora să săvârşească ceva ca clerici (să săvârşească cele
sfinte), să se caterisească.”
Pe de altă parte, pastorii reprezentanți ai
mediului protestant/evanghelic și-au încălcat propriul lor standard de
autoritate, Sfânta Scriptură, care interzice asocierea cu învățătorii falși, cu
ereticii și cu cei ce trăiesc în neorânduială.
Deoarece întrunirea comună la care au participat
este o recunoaștere reciprocă a pretențiilor fiecăruia că sunt slujitori ai lui
Dumnezeu în comunitățile pe care le reprezintă, înseamnă că atât reprezentanții
creștinismului tradițional (catolici, greco-catolici, ortodocși) cât și reprezentanții
creștinismului protestant/evanghelic și-au încălcat propria autoritate (unii
canoanele, alții Scriptura), prin urmare, trebuie considerați apostați
(dezertori, rebeli față de autoritatea recunoscută) de comunitățile lor de
credință.
Să oferim un exemplu concret: Pastorii baptiști
Ionel Tuțac și David Nicola au participat la Săptămâna mondială de rugăciune
pentru unitatea tuturor creștinilor ca reprezentanți ai comunității baptiste
din Lugoj, alături de Alexandru Mesian, Episcop greco-catolic de Lugoj, care
l-a excomunicat și afurisit (conform Canoanelor apostolice și ale Sinoadelor
Ecumenice) pe M.S., fost protopop greco-catolic de Reșița. Motivul
excomunicării și anatemizării a fost acceptarea botezului la maturitate, pe
baza mărturisirii personale a credinței.
Baptiștii susțin că acest botez este singurul
autentic, că botezul pruncilor nu este botez în adevăratul sens al cuvântului,
de aceea, ei (chiar Ionel Tuțac și David Nicola) îi botează pe cei care cer să
fie membri în biserica baptistă pe care o păstoresc, dar care nu cunosc alt
botez decât cel primit ca prunci.
Pentru greco-catolici, actul lui M.S. înseamnă
apostazie, iar pentru baptiști înseamnă ascultare de Scripturi și primirea
botezului autentic. Greco-catolicii au blestemat acest act, pe când baptiștii
l-au binecuvântat. Evident, cele 2 tabere sunt în conflict. Cu toate acestea,
arhi-episcopul care blestemă un act de botez la maturitate precum și pastorii
care practică botezul la maturitate își dau mâna, se recunosc ca frați și ca
slujitori ai lui Cristos. Cu cine sunt de fapt frați cei doi pastori baptiști?
Cu cel blestemat pentru că s-a botezat la fel ca ei sau cu acela care l-a
blestemat? Nu pot fi frați și cu unul și cu celălalt… Și cum poate
arhi-episcopul să blesteme pe cineva pentru botezare la maturitate și să nu îi
blesteme pe aceia care îi (re)botează pe membrii lui, ba să le strângă mâna, să
se închine și să slujească împreună cu ei?
Arhiepiscopul greco-catolic Mesian a încălcat
canoanele fiind prezent la o astfel de întrunire, iar pastorii Tuțac și Nicola
au încălcat Scriptura. Ei trebuie trași la răspundere de comunitățile lor, iar
dacă nu se pocăiesc și nu se dezic de această acțiune, ar trebui excomunicați
și considerați ca apostați.
Am fi naivi să credem că așa ceva s-ar întâmpla,
pentru că persoanele implicate la Lugoj au acționat urmând exemplul liderilor
lor și a structurilor din care fac parte (acțiunile papei Francisc și ale
liderilor Alianței Evanghelice Mondiale sunt identice, ba chiar mai
provocatoare decât evenimentul de la Lugoj din exemplul nostru). Ignorarea
inconsecvenței crase ilustrate mai sus nu face decât să dea în vileag
superficialitatea ecumenismului și să demonstreze că așa-zisa unitate ecumenică
nu se bazează pe unitatea dată de Sfintele Scripturi, ci este o unitate
împotriva ei. Prin urmare, ecumenismul trebuie considerat un semn al
apostaziei, iar cei implicați trebuie chemați urgent la pocăință și la
abandonarea oricărei implicări în această mișcare. În cazul în care refuză, ei
trebuie considerați apostați, dezertori, adversari ai „credinței date sfinților
o dată pentru totdeauna”.
Dacă ecumenismul este un semn al apostaziei [nu
caut să dovedesc în acest loc aceasta, aici fac doar afirmația.
Am analizat pretențiile mișcării ecumenice în Mișcarea ecumenică sau unitate
în trupul mistic al lui Cristos, material disponibil gratuit, la cerere],
al lepădării credinței autentice și al dezertării, orice persoană care face
parte din organizații religioase implicate în ecumenism (la nivel local sau
central, prin reprezentanți) trebuie să ia atitudine. Simpla pasivitate nu este
suficientă. Cine face parte din organizații ecumenice este, la rândul său,
ecumenic. Nu contează că este membru obișnuit într-o biserică locală sau
președinte al unei uniuni de biserici. Dacă reprezentanții organizațiilor din
care face parte biserica sa sunt implicați în ecumenism, și el, prin
reprezentare este implicat. Faptul că nu se implică direct îl face un ecumenist
pasiv, dar este în continuare un ecumenist. Pentru că mulți membrii obișnuiți
au luat exemplul struțului și refuză să privească dincolo de propria persoană,
stând mulțumiți că nu se implică personal în ecumenism, vom da 3 exemple care
să ilustreze afirmația de mai sus:
1. Atunci când președintele unei țări este ales
prin majoritate de voturi, el îi reprezintă pe toți cetățenii țării respective,
nu doar pe aceia care l-au votat. Acțiunile sale îi vor afecta pe toți, fie că
i-au dat votul, fie că nu. Dacă declară război, întreaga țară intră în război,
nu doar segmentul care l-a votat. Dacă semnează un tratat de aderare la o
anumită organizație (NATO, UE, etc.), toată țara intră în acea organizație. Cei
care s-ar opune președintelui și semnării unui tratat de aderare la UE, de
exemplu, nu pot spune că ei nu fac parte din UE pentru că nu au fost de acord
cu președintele.
2. Un exemplu biblic. Lot, nepotul lui Avraham,
nu a comis personal păcatele celor din Sodoma, după cum reiese atât din
narațiunea din Genesa, cât și din faptul că apostolul Petru spune despre el:
„căci neprihănitul acesta care locuia în mijlocul lor îşi chinuia în toate
zilele sufletul lui neprihănit din pricina celor ce vedea şi auzea din faptele
lor nelegiuite)”. Cu toate acestea, dacă Lot nu ar fi răspuns chemării lui
Dumnezeu de a părăsi imediat Sodoma înaintea pedepsirii ei, și el ar fi murit
împreună cu ceilalți. Dumnezeu nu l-ar fi scăpat, căci prin rămânerea lui în
Sodoma, el ar fi consimțit păcatelor celor de acolo, și nu ar fi fost
considerat nevinovat. Ieșirea din Sodoma a demonstrat ce a spus apostolul despre
el mai târziu, că își chinuia sufletul în mijlocul lor. Prin rămânerea în
Sodoma, Lot nu ar fi demonstrat că își chinuia sufletul, ci că se complăcea
acolo.
3. În cartea Apocalipsei, în capitolele 17 și 18
este descris sistemul religios fals și perfid din vremea sfârșitului. Acestui
sistem i se dă numele de „Babilonul tainic, mama curvelor și spurcăciunilor
pământului”. Dar, în cap. 18:4 aflăm că și în acest sistem fals, Dumnezeu are
un popor al Său, pe care Îl cheamă afară de acolo: „Ieşiţi din mijlocul ei, poporul Meu, ca să nu fiţi
părtaşi la
păcatele ei şi să nu fiţi loviţi cu urgiile ei!”
De ce trebuie să iasă cei care nu s-au murdărit cu păcatele ei? Deoarece dacă
rămân acolo, vor fi „părtași păcatelor ei”, nu direct, ci indirect, pasiv, prin
simpla apartenență a lor la sistem. Și, fiind complici, vor fi „loviţi cu
urgiile ei”, vor avea parte de pedeapsa ei.
Aceste exemple ar trebui să fie suficiente pentru
a demonstra că ne putem face vinovați de păcatele comise de sistemul din care
facem parte, dacă ne complacem în el. Fiindcă subiectul în discuție este
ecumenismul, oricine rămâne într-o organizație ecumenică acceptă, chiar dacă
tacit, direcția respectivă. Chiar dacă nu mă implic direct în ecumenism, dacă
rămân în organizații care se implică direct, aceasta mă implică și pe mine.
Dacă ecumenismul este, într-adevăr, un semn al
apostaziei, atunci toți cei ce vor să fie fideli lui Cristos trebuie să
părăsească organizațiile ecumenice și să facă parte din biserici care nu s-au
mânjit cu el, ci s-au păstrat curate. Astfel de adunări există, căci Dumnezeu
și-a păstrat întotdeauna o rămășiță! Cât de necesară este luarea unei poziții?
Cât de urgentă? „Câtă vreme se zice astăzi…”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu